Om oss

Vår vision är att driva en  verksamhet där du som patient är i fokus och du får den professionella hjälp som du behöver. Här är vi lyhörda och bemöter dig med respekt. Vi erbjuder en kvalificerad vård med ett personligt bemötande och god tillgänglighet.

Som privat vårdgivare bedriver vi vård enligt avtal med Region Kalmar län. Vi arbetar med samma förutsättningar som en Regiondriven mottagning. Kraven som ställs på oss och avgifterna som ni betalar är samma som för vilken annan hälsocentral som helst i länet.

På vår mottagning känner vi oss  som en familj och trivs bra med varandra, likaså med patienterna. Vi förstår väl att ett välmående gäng kan utföra ett bättre jobb. Kompetensutveckling är ett viktigt mål och vi ser till att vår personal kan fortbilda sig genom återkommande kurser med mera. Vi har kontinuerliga förbättringsarbeten och vi sätter som mål att bli länets bästa läkarmottagning!

Vi strävar efter att du som patient känner dig nöjd hos oss och uppskattar dina återkopplingar!

Medarbetare

René Mirus

VD
Specialist i allmänmedicin (Distriktsläkare)
Medicinsk ansvarig läkare (MAL)

Nadjib Kamgar

Specialist i allmänmedicin (Distriktsläkare)

Christiane Schinabeck

Specialistläkare i Allmänmedin och Medicin

Evelina Stigberg

St-läkare

Dan Lindman

St-läkare

Anne Eklund

Distriktsköterska

Liselotte Jonson Fritz

Sjuksköterska

Lena Rörström

Sjuksköterska

Marja Berg

Sjuksköterska

maja rosén

Sjuksköterska

Linneá nordin

Psykolog

Benita Andersson

Undersköterska

Marie Berg

Medicinsk Sekreterare

Verksamhetsberättelse

Var god kontakta oss på Husläkarcentrum

GDPR

1. Vad är GDPR och vad innebär det för mig? GDPR står för General Data Protection Regulation – en dataskyddsförordning som gäller inom hela EU sedan den 25 maj 2018. Förordningen reglerar hur företag och organisationer får samla in, lagra och hantera dina personuppgifter. För dig som använder våra tjänster hos Husläkarcentrum innebär detta inga förändringar i hur du använder tjänsten. Ditt konto fungerar precis som vanligt. Det GDPR däremot gör är att ge dig ökad kontroll över hur dina personuppgifter används. Du kan läsa mer om detta i vår integritetspolicy.

2. Vad menas med “personuppgifter”? Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt kan knytas till en nu levande person. Exempel inkluderar namn, personnummer, adress och e-post, men även information om din hälsa, ekonomi, genetik, kultur eller sociala identitet.

3. Hur hanterar Husläkarcentrum mina personuppgifter? För att kunna erbjuda dig trygg och kvalitativ vård behöver vi samla in vissa personuppgifter. Dessa uppgifter är endast tillgängliga för vårdpersonal eller för vårt kvalitets- och utvecklingsarbete. På Husläkarcentrum tar vi din integritet på största allvar och arbetar kontinuerligt med att stärka säkerheten i våra system – bland annat genom interna säkerhetsexperter, tester samt regelbundna granskningar av oberoende tredje part.

4. Vilka typer av personuppgifter behandlar Husläkarcentrum om mig? Vi hanterar grundläggande personuppgifter såsom namn, adress, personnummer och telefonnummer. Dessutom behandlar vi medicinska uppgifter som du själv lämnat eller som vi hämtar från andra vårdgivare med ditt samtycke.

5. Var lagras mina personuppgifter? Merparten av personuppgifterna lagras i ett specialutvecklat system som är placerat på servrar. Dessa servrar hanteras av en underleverantör som agerar personuppgiftsbiträde åt oss.

6. Överför ni mina personuppgifter utanför Sverige eller EU? Vi lagrar ingen känslig information, såsom medicinska uppgifter, utanför EU. Vissa delar av dina personuppgifter kan i vissa fall behandlas av samarbetspartners utanför EU, men detta sker endast i enlighet med gällande dataskyddsregler.

7. Hur länge sparar ni mina personuppgifter? Medicinsk information lagras enligt patientdatalagen, vilket innebär att den måste bevaras under en viss tidsperiod. Icke-medicinsk information sparas endast så länge det krävs för att vi ska kunna tillhandahålla en säker och fungerande tjänst, i enlighet med GDPR och övrig dataskyddslagstiftning.

8. Jag vill att ni raderar mina personuppgifter – hur gör jag och hur lång tid tar det? De flesta av de uppgifter vi behandlar är medicinska och måste enligt lag sparas under en viss tid. Dessa kan därför inte raderas på begäran. För andra personuppgifter, som exempelvis kontaktuppgifter, har du rätt att begära radering. Kontakta oss på Husläkarcentrum, så ser vi till att behandla din begäran. All icke-medicinsk data som kan raderas tas bort så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar. Du får därefter en skriftlig bekräftelse på vad som raderats och när det skett.

9. Vem kontaktar jag om jag har fler frågor om hur Husläkarcentrum hanterar mina personuppgifter? Vid frågor kring integritet och dataskydd är du varmt välkommen att kontakta oss på telefon 0480-214 11.

Synpunkter och klagomål

Vi vill gärna höra vad du tycker om den vård du har fått hos oss – dina synpunkter hjälper oss att utvecklas och bli bättre. Du kan lämna dina synpunkter eller klagomål via 1177:s e-tjänst. Logga in på 1177.se för att komma till e-tjänsten.

Vi följer Socialstyrelsens nationella riktlinjer för God Vård. Därför är det viktigt för oss att få veta om något har blivit fel under ditt besök. Det hjälper oss att utreda vad som hänt och vidta åtgärder så att det inte sker igen. Som vårdgivare är vi skyldiga att ta emot och besvara dina synpunkter och klagomål. Vill du hellre vända dig till någon utanför vår verksamhet, kan du kontakta Patientnämnden. De fungerar som en oberoende länk mellan dig som patient och vården.